Nordstrand Karateklubb Nordstrand Karateklubb Butikk

Gradering

Under graderingen får du mulighet til å demonstrere teknikkene du har lært, og få et belte av høyere grad hvis du består prøven.

Beltene finnes i følgende grader:

Hvitt (10. kyu), Gult (9. kyu), Orange (8. kyu), Grønt (7. kyu), Blått (6. kyu), Lilla (5. kyu), Brunt (3. kyu), Brunt (2. kyu), Brunt (1. kyu), Svart (1. dan)

For svarte belter angis graden i dan, opp til 10. dan, men det er per idag ingen i verden med 10. dan i JSKA.

Pensum for gradering

Graderingene består av kihon (et antall teknikker som skal fremvises), pluss kumite (forhåndsavtalte teknikker mot motstander) samt to kataer.

Detaljert beskrivelse av den enkelte gradering er angitt i sidene under. Dette er ikke noe du trenger å huske, sensei vil under graderingen fortelle nøyaktig hvilke bevegelser han ønsker at du gjør. Beskrivelsene under er slik at du kan øve på egen hånd.

Sensei kan under graderingen velge å avvike noe fra det offisielle pensumet, men hovedtrekkene er som vist under.

Dersom man føler man ennå ikke har lært det pensum som kreves, bør man kanskje vurdere å vente til man behersker pensum. Man må gjøre seg fortjent til graden og det kan være lurt å høre med instruktør om man er i tvil. En huskeregel kan dvære at man skal alltid være bedre enn på forrige gradering. Dersom man strøk så må man ha forbedret seg, og dersom man stod så skal man til en ny grad som krever mer. Det gjør ingenting å stå over en gradering, det har alle instruktører gjort på et eller annet tidspunkt. Mange har også ventet flere år mellom gradering til dan grader.

Under graderingen vil en instruktør vise teknikkene som skal utføres. Det er dog hverken instruktørens eller graderingspanelets rolle å følge opp at de graderende viser motivasjon og full innsats. Dette minner man om ved starten av graderingen og etter det er det opp til den enkelte å gjøre sin beste innsats. Gjør man feil i kata får man en ny mulighet til å prøve på nytt og vise at man kan kataen.

Gjennomføring

Gradering til gult belte

Gradering til orange belte

Gradering til grønt belte

Gradering til blått belte

Gradering til lilla belte

Gradering til brunt belte (3. kyu)

Gradering til brunt belte (2. kyu)

Gradering til brunt belte (1. kyu)

Generelt om alle graderingene

Graderingen utføres på langs av treningshallen, hvor sensei sitter i den ene enden. Du starter i motsatt ende av hallen, stående i retning mot sensei.

For Kihon-delen av graderingen, utføres en del teknikker som angitt i beskrivelsen for det enkelte beltet. Man går oftest 5 skritt i hver retning.

Husk kiai : Brukes på første stilling før du begynner å gå, på siste teknikk i hver serie, og hver gang du snur deg (vanligvis med Gedan barai).

Sensei vil også vanligvis vise teknikkene mens han forteller hva du skal gjøre, ettersom ikke alle husker hva de ulike navnene betyr. Skulle du likevel gjøre feil teknikk vil sensei korrigere, så da bare begynner du den teknikken på nytt.